بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
بر اساس پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴:

رشد تولید ناخالص داخلی ایران بیش از آمریکا خواهد بود! 

رشد تولید ناخالص داخلی ایران بیش از آمریکا خواهد بود! 
کد خبر : ۲۷۸۸۷۱

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از visualcapitalist؛ رشد مجدد تولید ناخالص داخلی و کاهش تورم چشم انداز روشن تری را برای سال ۲۰۲۴ ترسیم می‌کند، هر چند که هشدار‌ها در سراسر اقتصاد‌های جهانی باقی مانده است.
در حالی که سرمایه گذاران امیدوارند که کاهش نرخ‌ها در آمریکا در اوایل ماه «می» اتفاق بیفتد، بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است که به این زودی‌ها اعلام پیروزی نخواهد کرد. همانطور که کشور‌های سراسر جهان بر روی یک چشم انداز پیچیده مانور می‌دهند، آن‌ها با دامنه‌ای از خطرات مواجه هستند که شامل افزایش تورم، افزایش بار بدهی، و کاهش پس انداز مصرف کننده است.
این نمودار پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۴ را براساس چشم انداز اکتبر ۲۰۲۳ صندوق بین المللی پول (IMF) و به روزرسانی ژانویه ۲۰۲۴ نشان می‌دهد. 

تولید ناخالص داخلی ایران بیش از آمریکا خواهد بود! 

چشم انداز رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۴

پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴، رشد واقعی تولید ناخالص داخلی ۳.۱ درصد افزایش یابد که اندکی بیشتر از چشم انداز اکتبر است.
تقریبا رشد مثبت در تمام مناطق پیش بینی می‌شود، به طور گسترده‌ای به دلیل عوامل بسیاری از اثرات هزینه‌های استقراض بالاتر تا احساسات کم مصرف کننده تاثیر میگیرد. این پیش بینی‌ها در ۱۹۱ کشور جهان وجود دارد:

تولید ناخالص داخلی ایران بیش از آمریکا خواهد بود! 

تولید ناخالص داخلی ایران بیش از آمریکا خواهد بود! 

تولید ناخالص داخلی ایران بیش از آمریکا خواهد بود! 

گزارشات پیش بینی میکنند که در ایالات متحده، رشد تولید ناخالص داخلی تا حد متوسطی قوی باقی بماند و با افزایش دستمزد‌های واقعی که مصرف را در سراسر اقتصاد افزایش می‌دهد، حمایت شود.در ایران نیز این میزان برابر با ۲.۵ درصد تغییر در GDP است که نسبت‌ها در مقایسه با ملل دیگر مشخص می‌باشد. 


اما در آمریکا نسبت به سال گذشته، رشد در بازار کار کاهش خواهد یافت. در سال ۲۰۲۴، سیتی گروپ اعلام کرد که پس از یک سال ناامیدکننده، ۲۰ هزار کارمند خود را اخراج می‌کند. در همین حال، شرکت‌های فن آوری مانند گوگل، آمازون و Salesforce در حال کاهش تعداد کارکنان خود هستند. در کنار این موضوع، غول تحویل بسته UPS از کاهش ۱۲ هزار شغل خبر داد.
در چین، مشکلات بازار املاک به رشد اقتصادی کشیده شده است. کاهش ارزش املاک و مستغلات بر درآمدها، دارایی‌ها و وضعیت عمومی تاثیر گذاشته است. با توجه به این، پیش بینی می‌شود رشد مصرف در طول سال کاهش یابد.

در آمریکای لاتین، شیلی و برزیل از اولین کشور‌های نوظهوری بودند که نرخ بهره را در سال ۲۰۲۱ افزایش دادند و همچنین از اولین کشور‌هایی بودند که سال گذشته آن‌ها را کاهش دادند. صندوق بین المللی پول به لطف بهبود تقاضای داخلی در بحبوحه افزایش قیمت ها، چشم انداز برزیل و مکزیک را در سال ۲۰۲۴ ارتقا داد.

پیش بینی می‌شود کم‌ترین رشد در تمام مناطق با ۰.۹ درصد در اروپا دیده شود. در اواخر سال ۲۰۲۳، سیگنا، یک شرکت املاک چند میلیارد یورویی اروپایی در پی شدیدترین افزایش نرخ‌های بهره در تاریخ ۲۵ ساله اتحادیه اروپا سقوط کرد. همچنین کاهش چشم انداز، احساسات پایین مصرف کننده و تاثیر قیمت‌های بالای انرژی است.


ریسک‌های کلیدی چیست؟


در حالی که هیچ کس گوی بلورین را در دست ندارد، خطرات خاصی توسط صندوق بین المللی پول مطرح شده است که می‌تواند بر رشد تولید ناخالص داخلی جهانی تاثیر منفی بگذارد:

  • افزایش شدید قیمت کالاها: اگر تنش‌های ژئوپلیتیکی در جنگ اسرائیل و حماس تشدید شود، می‌تواند به منطقه وسیع‌تر که منجر به افزایش قیمت انرژی می‌شود، سرایت کند. بیش از یک سوم صادرات جهانی نفت علاوه بر ۱۴ درصد صادرات جهانی گاز، از این منطقه صورت می‌گیرد. علاوه بر این، ۱۱ درصد تجارت بین المللی از دریای سرخ می‌گذرد که شاهد ادامه حملات بین شورشیان حوثی و حملات آمریکا و متحدانش بوده است.
  • تورم شدید: بازگشت اختلالات عرضه همراه با بازار کار بیش از حد گرم می‌تواند فشار‌های تورمی را اضافه کند که به طور بالقوه منجر به نرخ‌های بهره بالاتر می‌شود. در عوض، بازار‌های سهام می‌توانند واکنش منفی نشان دهند و ثبات مالی ممکن است بدتر شود.
  • اقتصاد چین کند می‌شود؛ رکود بازار مسکن می‌تواند به رشد داخلی و اعتماد مصرف کنندگان لطمه بزند و به کاهش مصرف در این کشور منجر شود. با در نظر گرفتن نزدیک به ۱۹ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی (PPP) در سال ۲۰۲۳، اقتصاد کند چین می‌تواند بر کشور‌هایی که به تجارت با چین متکی هستند، تاثیر بگذارد

     در حالی که این خطرات همچنان وجود دارند، اقتصاد می‌تواند شاهد شگفتی‌های مثبتی نیز باشد. اگر تورم سریع‌تر از حد انتظار کاهش یابد، احتمالا به تسهیل پولی و افزایش رشد اقتصاد جهانی منجر خواهد شد. به طور کلی، اقتصاد جهانی انتظارات را در سال ۲۰۲۳ نادیده گرفت و ممکن است همین کار را در سال ۲۰۲۴ انجام دهد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر